Ga toch fietsen!


Iedere week publiceren we op deze website een deel van een hoofdstuk uit ons boek. Deze week hoofdstuk 12.

Hoofdstuk 12: Ga toch fietsen!

Olaf: We fietsen graag en veel. En als het niet anders kan, pakken we de auto. Sinds twee jaar rijden we elektrisch (een Nissan Leaf). Tanken doen we niet meer, aan huis hebben we een laadpaal. Als we een flink stuk moeten rijden, laden we onze auto op bij een FastNed-punt en in de tijd dat onze auto wordt opgeladen, drinken we een kop koffie bij een benzinestation. Deze punten zijn er voldoende langs de snelweg en ze zijn ideaal: binnen dertig tot veertig minuten is je auto voldoende opgeladen en kun je ruim tweehonderd kilometer rijden. Elektrisch rijden vraagt om een andere houding. Je bereidt je beter voor op je reis en bekijkt van te voren wanneer je de auto moet opladen. Dat is niet erg, maar wel anders en je kunt iets minder impulsief maar een eind wegrijden. Het is ons gelukkig nog nooit gebeurd dat we stil stonden met een lege accu. Het is wel vervelend als je lang moet wachten bij een laadpunt omdat nét iemand je voor is. Het is helemaal asociaal als een benzineauto jouw oplaadparkeerplek inpikt, dat maakten we afgelopen zomer in Harlingen mee. Er is ook een naam voor elektrische auto’s die te lang een oplaadpunt bezet houden: laadpaalklever. We komen graag op de Waddeneilanden. De hele tv tas (Texel, Vlieland, Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog) hebben we al talloze keren bezocht. Met één keer bijladen kun je gemakkelijk naar Harlingen, Holwerd of Lauwersoog rijden vanwaar de boten naar de Waddeneilanden vertrekken. We zijn overigens ook al twee keer naar de Wadden gefietst. 


In 2018 ben ik van Ulft naar Parijs gefietst. Dit heb ik er toen over geschreven. 


“Op een grijze maandagmorgen zag ik opeens het licht. Fietsen van lichtstad (Eindhoven) naar lichtstad (Parijs). Het plan was ontstaan door de tweet: “Vliegen op biomassa? Ga fietsen. Even wat rekenwerk en ecologische boerenwijsheid.”

Je koopt een vliegticket Amsterdam/Parijs al voor 35 euro. Maar waarom zou je dat doen als je ook de tijd kunt nemen om naar Parijs te fietsen?! Bovendien, wat is er symbolischer dan naar de stad te fietsen waar het klimaatakkoord naar vernoemd is? Want je kunt de opwarming van de aarde terugdringen door grote maatregelen. Maar je kunt ook de wereld verbeteren door zelf het goede voorbeeld te geven en niet naar de kiloknaller te gaan en die veel te goedkope vliegtickets te kopen. Parijs is natuurlijk ook gewoon een geweldige stad en de fietsroute van Eindhoven naar Parijs schijnt erg mooi te zijn. Maandag 2 juli 2018 vertrek ik uit Ulft en ik hoop woensdag 12 juli 2018 weer terug te zijn.”


Uiteindelijk heb ik Parijs gehaald en was ik een ervaring rijker en een fiets armer.  

Verder lezen?

Nieuwsgierig geworden naar de rest van het hoofdstuk en het boek? Je kunt ons digitale boek bestellen via onder andere bol.com. De papieren versie bestel je via Amazon.