Bestaat duurzame marketing?

Iedere week publiceren we op deze website een deel van een hoofdstuk uit ons boek. 
Deze week hoofdstuk 9.

Hoofdstuk 9: Bestaat duurzame marketing?

Olaf: Zo’n vijf jaar geleden ben ik erg onder de indruk van een advertentie van het buitensportmerk ‘Patagonia’. Ze verspreiden advertenties met de tekst ‘Don’t Buy This Jacket’ met daaronder een foto van een Patagonia jas. De boodschap is duidelijk: koop alleen een jas van Patagonia als je er écht een nodig hebt. En anders niet, want als je de jas niet gebruikt, doe je mee met het onnodig verbruik van grondstoffen en water om zo’n jas te produceren. Sterk staaltje van duurzame marketing! Eén van de beste boeken die ik de afgelopen tijd las, is ‘Het grote gevecht’ van Jeroen Smit. Het boek gaat over Paul Polman, CEO bij Unilever. Hij probeert van het beursgenoteerde Unilever een duurzame multinational te maken. Polman wil voor zijn kinderen en kleinkinderen een betere wereld achterlaten. Bij deze boodschap kan ik me alleen maar aansluiten. Wat jammer dat het hem uiteindelijk niet is gelukt en geld en aandeelhouders tóch belangrijker blijken dan idealen.


Momenteel is duurzaamheid en recycling hot. H&M gaat op de duurzame toer met de zogenaamde ‘recyclingrevolutie’. Ze zien ongewenste kleren als bron van nieuwe materialen. Het doel van H&M: In 2030 moeten al hun producten worden gemaakt van gerecyclede of andere duurzaam verkregen materialen.Je krijgt tips om je kleding te pimpen; hoe je koffie-, wijn- of make-up vlekken verwijdert; een zoom in je broek naait en een overhemd strijkt. H&M zal toch vooral geld moeten verdienen om overeind te blijven, maar dit neigt toch echt naar een goede ontwikkeling. Ook de modereuzen Zalando en Tommy Hilfiger stappen momenteel in tweedehandskleding. “Want onder de huidige generatie jongeren is tweedehandskleding niet de oude meuk van een ander, maar volledig geaccepteerd", zegt Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing en retail aan de Nyenrode Business Universiteit. Deze bedrijven willen aansluiting houden bij de nieuwe generatie en willen niet dat de vraag naar gebruikte producten weglekt naar een site voor tweedehands kleding als Vinted.


De grote vraag is: bestaat duurzame marketing wel? Of is het weer een mooie strategie om als bedrijf aan ‘greenwashing’ te doen?

Verder lezen?

Nieuwsgierig geworden naar de rest van het hoofdstuk en het boek? Je kunt ons digitale boek bestellen via onder andere bol.com. De papieren versie bestel je via Amazon.